circle-persian-green io-persian-green circle-curious-blue

Het Archief voor Onderwijs: veelgestelde vragen

Wie krijgt toegang tot het Archief voor Onderwijs?

Al het audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs is auteursrechtelijk beschermd en mag enkel gebruikt worden binnen de context van het Vlaamse erkende onderwijs. Het Archief voor Onderwijs is een afgeschermd platform: er gelden dan ook strenge toelatingsvoorwaarden.

Deze gebruikers krijgen toegang tot ons platform:

  • leerkrachten kleuter- en lager onderwijs
  • leerkrachten secundair onderwijs
  • lesgevers uit het deeltijds kunstonderwijs
  • lesgevers aan hogescholen en uit volwassenenonderwijs
  • leerkrachten die in opdracht van een educatieve partner collecties bouwen
  • educatieve medewerkers van partners met audiovisueel materiaal op ons platform

Enkel deze gebruikers kunnen via een login en een paswoord toegang krijgen tot Het Archief voor Onderwijs. Lees hier hoe we de toegang tot het platform controleren.

Daarnaast kunnen leerlingen secundair onderwijs audiovisueel materiaal van Het Archief voor Onderwijs rechtstreeks op hun eigen toestel bekijken. Lees hier meer over hoe we de leerlingenruimte aanpakken.

 

Hoe krijg ik als partner toegang tot Het Archief voor Onderwijs?

Ben je contentpartner van meemoo?

Wil je als contentpartner aan de slag met Het Archief voor Onderwijs om jouw materiaal in de kijker te zetten en om je eigen educatieve werking te verrijken? Of heb je interesse in dit platform en de mogelijkheden voor jouw collectie? Vraag dan een tijdelijk account aan als educatieve medewerker. Met dit partneraccount kan je zelf aan de slag op ons platform. Bovendien is de naam en het logo van je organisatie duidelijk zichtbaar wanneer je lesmateriaal aanmaakt.

Stuur een mailtje naar support@meemoo.be en krijg zo rechtstreeks toegang tot het platform en ondersteuning op maat.

Wil je graag persoonlijk verder geholpen worden? Maak dan een afspraak met één van onze medewerkers via het onderwijsloket.

Ben je educatieve partner van Het Archief voor Onderwijs?

Heb je zelf geen audiovisueel aanbod, maar ben je een educatieve organisatie, een educatieve uitgever of een organisatie met een educatieve werking? Dan kan je als educatieve partner aan de slag op ons platform. Let wel: enkel (gedetacheerde) leerkrachten kunnen een account krijgen. Vraag voor hen een partneraccount aan via deze link, zodat jouw naam en logo duidelijk zichtbaar is bij de collecties die ze aanmaken.

 

Komt mijn materiaal in aanmerking om gepubliceerd te worden op Het Archief voor Onderwijs?

Ben jij contentpartner van meemoo? Dan kan jouw audiovisueel materiaal gepubliceerd worden op Het Archief voor Onderwijs. Voor niet-contentpartners is het momenteel nog niet mogelijk om audiovisueel materiaal ter beschikking te stellen via ons onderwijsplatform.

Welk materiaal komt in aanmerking voor publicatie op Het Archief voor Onderwijs?

Het audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs wordt handmatig geselecteerd met het oog op de leerplandoelen en eindtermen. We werken hierbij vraaggedreven, en niet aanbodgedreven. Dit wil zeggen dat:

  • leerkrachten items kunnen aanvragen die ze willen gebruiken in hun lessen;
  • onze gedetacheerde leerkrachten items selecteren op basis van leerplandoelen en eindtermen;
  • educatieve partners audiovisueel materiaal kunnen aanvragen;
  • er binnen projecten aan beeldresearch wordt gedaan, en dat we heel gericht op zoek gaan naar bijzonder audio- en videomateriaal dat bruikbaar is voor het onderwijs.

Kunnen leerkrachten jouw volledige collectie bekijken?

Neen, leerkrachten kunnen alleen items bekijken die gepubliceerd worden op Het Archief voor Onderwijs. Als contentpartner van meemoo hou je zelf de controle over welk materiaal gepubliceerd mag worden op dit onderwijsplatform. Wil je dat bepaalde items niet in aanmerking komen voor publicatie? Door de licentie VIAA-ONDERWIJS uit te vinken, bepaal je zelf welke items niet ontsloten mogen worden.

Soms kunnen er redenen zijn waarom je beslist enkel toestemming te geven fragmenten te ontsluiten in plaats van het volledige item. We riepen daarom een nieuwe licentie in het meemoo-archiefsysteem in het leven: ONDERWIJS-FRAGMENT.

Hoe komt mijn materiaal op Het Archief voor Onderwijs terecht?

Jouw items die bewaard worden in het meemoo-archiefsysteem, worden dus niet automatisch gepubliceerd op Het Archief voor Onderwijs. Hierboven kon je al lezen welk materiaal in aanmerking voor publicatie, en hoe.

Heb je zelf audiovisueel materiaal in jouw collectie dat relevant is voor lesgevers en dat je ter beschikking wil stellen voor het onderwijs? Neem contact op met ons onderwijsloket, dan bekijken we samen de mogelijkheden.

>> Naar het onderwijsloket

Wat met niet-audiovisuele bronnen?

Het Archief voor Onderwijs ontsluit op dit ogenblik enkel video en audio voor onderwijsdoeleinden. Niet-audiovisueel materiaal (zoals foto's of kranten) dat bewaard wordt in het meemoo-archiefsysteem, kan voorlopig nog niet gepubliceerd worden op de onderwijsbeeldbank.

 

Kan ik als partner een workshop volgen?

Ja, als partner kan je workshops volgen waarin we je praktische begeleiding bieden.

  • Ben je contentpartner van meemoo? Neem dan deel aan een workshop over Het Archief voor Onderwijs op maat van contentpartners. Klik hier voor het volledige overzicht. Geen workshop in het vooruitzicht of dringend hulp nodig? Maak een afspraak via ons onderwijsloket of stuur een mailtje naar support@meemoo.be.
  • Ben je een educatieve organisatie of een educatieve uitgever en wil je graag een workshop op maat van jouw medewerkers of auteurs? Contacteer ons via support@meemoo.be.

 

Hoe verwijs ik op mijn eigen platform naar lesmateriaal op Het Archief voor Onderwijs?

Partners van Het Archief voor Onderwijs kunnen hun organisatie in de kijker zetten op ons onderwijsplatform door zelf collectiebundels met audiovisueel materiaal samen te stellen. Hoe je precies een collectie op naam van jouw organisatie maakt, leer je tijdens één van de hands-on workshops die we organiseren. Lees hier ook onze tips voor bruikbaar lesmateriaal.

In je eigen educatieve pakket of op je eigen leerplatform kan je via een hyperlink verwijzen naar deze collecties. We vragen aan onze partners om bij hyperlinks naar Het Archief voor Onderwijs steeds ons logo en deze duidende tekst toe te voegen:

"Op de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs van meemoo vinden leerkrachten audiovisuele collecties met een selectie materiaal uit onze archieven, op maat van de leerplandoelen en eindtermen in het onderwijs. Als leerkracht kan je zelf gratis een account aanmaken. Je leest er alles over op deze pagina."

>> Download hier het logo

 

Waarom kan ik audiovisueel materiaal van op Het Archief voor Onderwijs niet embedden of openbaar ter beschikking stellen?

Al het audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs is auteursrechtelijk beschermd en mag enkel gebruikt worden binnen de context van het Vlaamse erkende onderwijs. Hierover bestaan strikte afspraken met onze partners.

Het platform is afgeschermd zodat enkel lesgevers en studenten lerarenopleiding met een login en een wachtwoord toegang krijgen tot de content van onze partners. Dankzij deze strenge toelatingsvoorwaarden kunnen we het audiovisueel materiaal onder de onderwijsexceptie ter beschikking stellen van het onderwijs. Lees hier wie toegang kan krijgen tot het platform.

Dit brengt ook een aantal beperkingen met zich mee:

  • Je mag het materiaal niet ter beschikking stellen in publieke ruimtes, zoals bijvoorbeeld een tentoonstelling.
  • Je mag het materiaal niet embedden op je eigen platform.
  • Je kan het materiaal niet downloaden en offline aanbieden.

Ben je zelf rechthebbende van het materiaal en contentpartner van meemoo? Dan kan je het uiteraard wel zelf aanbieden op je eigen platform. Bespreek met je accountmanager hoe je eigen materiaal vanuit het meemoo-archiefsysteem kan tonen op een ander webplatform.

Ben je geen rechthebbende, maar wil je het materiaal toch embedden of openbaar aanbieden? Neem dan contact op met de verkoopdienst van de rechthebbende.

 

Hoe werkt de leerlingenruimte op Het Archief voor Onderwijs?

Door recente ontwikkelingen in het onderwijs (zoals differentiatie, blended leren, flipped classroom en de Digisprong), is er een grote vraag om leerlingen individueel naar fragmenten te laten kijken via Het Archief voor Onderwijs. We vertellen graag meer over de leerlingenruimte, en wat dit betekent voor jou als contentpartner.

Waarom voorzien we toegang tot het platform voor leerlingen?

Na uitgebreid onderzoek lanceerden we in september 2020 de leerlingenruimte voor secundair onderwijs op Het Archief voor Onderwijs. Leerlingen toegang geven tot ons onderwijsplatform heeft een impact op verschillende facetten van de werking van Het Archief voor Onderwijs. We gaan dan ook doordacht te werk. Daarbij stellen we ons steeds de vraag: hoe kunnen we audiovisueel materiaal - dat auteursrechtelijk beschermd is - op een veilige manier toegankelijk maken voor leerlingen secundair?

Wie bepaalt wat leerlingen kunnen zien?

Het uitgangspunt is dat de lesgever altijd de spilfiguur is op het platform. Concreet betekent dit dat leerlingen secundair onderwijs enkel toegang krijgen tot de items of collecties die door een lesgever geselecteerd werden via opdrachten. Fragmenten of collecties zijn slechts tijdelijk beschikbaar voor leerlingen, zodat ze ze thuis of tijdens de les individueel kunnen bekijken. De lesgever bepaalt dus welke fragmenten de leerlingen kunnen zien, en hoe lang ze zichtbaar blijven.

Hoe kunnen leerlingen toegang krijgen?

De leerlingenruimte wordt voorlopig enkel opengesteld voor leerlingen secundair onderwijs. De toegang wordt steeds geregeld via de school. Ofwel leveren scholen de nodige informatie voor leerlingen aan, ofwel wordt er gewerkt via een koppeling met het Smartschool-platform. Leerlingen kunnen dus niet op eigen houtje een account aanvragen. Het is steeds de leerkracht die beslist of leerlingen toegang krijgen en welke items ze mogen bekijken.

 

Hoe wordt de toegang tot Het Archief voor Onderwijs gecontroleerd?

Op Het Archief voor Onderwijs kan je niet zomaar een account aanmaken. We zorgen voor een strenge controle zodat alleen leerkrachten en lesgevers in erkende Vlaamse onderwijsinstellingen en leerlingen in het secundair onderwijs toegang krijgen tot het platform.

Toegang voor lesgevers

Lesgevers die gebruik willen maken van het platform, geven bij het aanvragen van een account hun stamboeknummer in. Zo kunnen we bij de centrale lerarenkaartdatabank van Klasse verifiëren of de aanvrager als lesgever actief is.

Leraren kunnen zich ook aanmelden via itsme. Via de centrale LeerID-databank van de overheid wordt gecontroleerd of het om een lesgever gaat in een officiële Vlaamse onderwijsinstelling.

Lesgever zonder stamboeknummer - zoals docenten aan hogescholen of universiteiten, of lesgevers in het DKO of in volwassenenonderwijs - kunnen een account aanvragen met het e-mailadres van een erkende Vlaamse onderwijsinstelling.

Toegang voor leerlingen

Voor leerlingen bestaat er helaas nog geen gelijkaardige databank. Daarom werken we in de eerste plaats samen met de online leeromgeving Smartschool om leerlingen te authenticeren. Geen Smartschool? Dan kunnen scholen ook toegang vragen voor hun leerlingen door ons gegevenslijsten te bezorgen van hun leerlingen.

Leerlingen kunnen aanmelden via hun LeerID of via een koppeling met hun Smartschool-account. Belangrijk hierbij is dat de leraar aan het stuur blijft: zij bepaalt wat de leerling te zien krijgt. Op deze manier garanderen we bij Het Archief voor Onderwijs dat onze content enkel binnen de context van het onderwijs gebruikt wordt.

 

Hoe maak ik bruikbaar lesmateriaal op Het Archief voor Onderwijs?

Om je materiaal op een gebruiksvriendelijke manier aan te bieden aan lesgevers, verzamel je de fragmenten die bij je lespakket of methode horen best in een kant-en-klare collectie. Een collectie is een verzameling van fragmenten met bijbehorende tekst en tussentitels.

Pas deze tips toe om een mooie collectie te bouwen met audiovisueel materiaal om je methode of lespakket te verrijken:

  • Geef je collectie een duidelijke titel en verwijs naar je methode, project of lespakket.
  • Zorg bovenaan voor een duidelijke inleiding en gebruik eventueel een hyperlink om te verwijzen naar je eigen platform of website.
  • Zet de fragmenten in de juiste volgorde en knip langere items tot kortere, bruikbare fragmenten.
  • Zet niet te veel items in een collectie. Op deze manier hou je het overzichtelijk.
  • Vermeld in de inleiding eventuele andere betrokkenen of organisaties.
  • Pas de tekst naast de fragmenten aan en voeg eventueel lestips toe voor leerkrachten.
  • Zorg voor duidelijke publicatiedetails: kies vakken en een onderwijsniveau, en geef je collectie een goede beschrijving mee. Zo kunnen leerkrachten je materiaal snel terugvinden.
  • Maak je meerdere collecties? Zet ze dan samen in een bundel. Bij een bundel kan je bovendien een afbeelding toevoegen met het logo van je methode, tentoonstelling of project.
  • Klaar? Vergeet je collectie niet te publiceren! Op deze manier staat ze zichtbaar voor al onze gebruikers.

  Tip: bouw als partner je collectie steeds vanuit je partneraccount. Op deze manier verschijnt de naam van je organisatie en het logo naast je naam. Zo zorg je voor meer zichtbaarheid voor je organisatie op ons onderwijsplatform.

Heb je nog geen partneraccount? Boek een afspraak in via ons onderwijsloket voor begeleiding op maat en een tijdelijke account. Werk je als auteur voor een methode? Vraag dan een account aan via je uitgever.

Naar het onderwijsloket

Praktische handleiding

Download hier de praktische handleiding voor contentpartners voor het Archief voor Onderwijs.